📣 4. juunil toimus Võta Vabalt virtuaalne lõpusündmus!

Päevakavas oli:

Natuke juttu sellest, miks seda kampaaniat tegime, kes osales ja mida saavutasime.
📌 Põnev teadusteater.
📌 Online viktoriin.
🏆 Parimate autasustamine.
🎉 Loomulikult ei puudunud ka üllatused!

Vaata uuesti toimunud 👉 VIRTUAALSET LÕPUSÜNDMUST.
Kõikide osalejate kodutöid saad vaadata 👉 SIIT.

KESKKONNAKAMPAANIA “VÕTA VABALT” ON SELLEKS KORRAKS LÕPPENUD!

TÄNAME KÕIKI OSALEJAID!

Võta Vabalt keskkonnakampaania kestis pea neli kuud ning sellel ajal osales kampaanias 2133 osalejat ning esitati 164 keskkonnateemalist kodutööd. Kõikide kodutööde poot hääletati 18 802 korda ning üldarvestuses tulid võidukale pjedestaalile:

🥇 🏆 KADRINA KESKKOOLI 3.e

🥈🏆 SULELISED, saavutasid ka Rahva lemmiku tiitli 3189 häälega

🥉🏆 VASTSELIINA GÜMNAASIUMI 2.b

Täname kõiki osalejaid ja õnnitleme võitjaid!

Neljas fookus ÕHK

Igal võistkonnal tuli valida üks järgnevatest kodutöödest:

  • Liigu vabalt  – Anda oma panus heitgaaside tekke vähendamiseks – liikuda kampaania ajal ainult jalgsi või kasutades ratast. Tulemus pidi olema mõõdetav, näiteks muidu sõidan iga päev bussiga/autoga, aga see kuu ma seda ei teinud.
  • Kodu sisekliima – Eesmärgiks saada rohkem teada ruumi sisekliimast. Teha vahet, mis on suitsuandur ja vingugaasiandur ning kontrollida kodus ja oma tuttavate juures, kas vajalik seade on olemas ja töötaks. Hoolitseda tuli selle eest, et ruum, milles viibitakse oleks piisavalt tuulutatud ja teha kõik selleks, et hea sisekliima oleks tagatud.
  • Metsa vabalt  – Eesmärk oli vaadata peale oma harjumistele, sest ka mõistlik paberi tarbimine aitab kaasa metsa säästmisele, näiteks tuli jälgida, et ei toimuks mõttetut printimist ja tühjade paberite ära viskamist, pigem tuli leida neile uus otstarve. Prooviti täiesti nullist kasvatada puu (nt seemnest sidrun, õun vms) või valmista koju maitsetaime peenar, kasvõi aknalauale.
  • Vaba teema  – Ole “Võta Vabalt” saadik. Plaan oli viia keskkonnakampaanias õpitu edasi oma sugulastele ja sõpradele.

Kokku esitati 32 kodutööd, kus osales 434 eestimaalast ning rahvahääletusel koguti kokku 5271 häält. Täname kõiki, kes oma hääle lemmikule andsid!

Viimase fookuse esikolmikusse tulid:

👉 Kadrina Keskkooli 3.e klass, kes valis oma teemaks “Liigu vabalt” ning tulemusena valmis eraldi veebilehekülg, mida saate sirvid SIIT. Oma valikust rääkisid nad nii: “Meie klassis kujunevad mai ja juuni teadlikult liikumiskuudeks, sest aina ilusamaks muutuvad kevadilmad suunavad pilgud õue poole vaatama. Kuna õppida saab ka õues, siis ühildame meeldiva kasulikuga. Värskes õhus viibimine aitab õppimisega paremini toime tulla ning ühised tegevused annavad võimaluse koos perega rohkem koos olla. Lisaks vähendame oma tegevusega kindlasti ka heitgaaside hulka õhus, sest autod seisavad jõude garaažis.”

👉 Vastseliina Gümnaasiumi 2.b, kelle valikuks oli samuti “Liigu vabalt” ning oma tegemisest rääkisida nad järgmist: “Oleme kõik olnud viimased kuud kodused ja veetnud palju aega kodus ning ekraanide taga. Rohkem oleks vaja aega veeta õues. Mida aga seal õues teha? Meie tegime GPS-kunsti! On eesti keel, kunstiõpetus, loodusõpetus, informaatika ja kehaline kasvatus – kõik ühes! Saime olla õues ja jäädvustada igaüks ühe tähe, numbri või kirjavahemärgi jalutades, joostes või rattaga sõites. Kõige toredam oli see, et ka pereliikmed võeti liikumisel kampa!”

👉 Sulelised valisid endale teemaks “Metsa vabalt” ning põhjendasid oma valikut järgnevalt: “Metsa ja taimede teemaga tegeleb meie rühm igapäevaselt. Kasvatame seemnetest erinevaid aiakultuure ja püüame nakatada selle pisikuga meie rühma lapsi ja vanemaid. Paljudes peredes tegeletakse taimekasvatusega juba aastaid. Taimede kasvatamisest ja hooldamisest peame väga lugu, sest enda kasvataud viljad on kõige maitsvamad.”

Kolmas fookus MAA

Igal võistkonnal tuli teha kodutööks midagi järgnevast:

  • Anda oma panus reostuse vaba keskonna loomisel. Selleks pidi korjama kodukandist/metsa alt/tee äärest prügi. Koguda kokku ohtlikud jäätmed (värvid, õlid jms) ning viia need jäätmejaama.
  • Tarbida senisest vähem elektrit ning proovida elu elektri vabamalt, nt ei vaata telekat, tarbida vähem nutit ja arvutit, kustutada tuled, mida parasjagu ei vajata. Samuti eemaldada seade vooluvõrgust, kui seda parasjagu ei kasutata.
  • Uurida missugused liigid kuuluvad Eesti kaitsekategooria liikide sekka ning mõelda kaasa, kuidas läbi igapäevase tegevuse võimaldada elu väljasuremise vabalt. Nooremad osalised said joonistada loomi, kes kunagi elasid, aga on tänaseks välja surnud või kelle püsima jäämine on täna ohus.
  • Elada ülejäägivaba elu ning mitte lasta toitu halvaks, planeerida nädala söögid ja osta vaid vajalikku. Tarbida süües ja süüa tehes kokkuhoidlikult. Kui jääb üle, siis pakkuda neile, kellel on selleks vajadus, näiteks Toidupanka. 
  • Vaba teemana oli võimalik omal valikul välja mõelda, mida/keda ja kuidas saab aidata.

Kokku esitati 37 kodutööd, kus osales 333 eestimaalast ning rahvahääletusel koguti kokku 5126 häält. Maa kodutöid sai esitada kuni 6. mai südaööni ning hääletamine läks lukku 12. mai südaööl. Täname kõiki, kes oma hääle lemmikule andsid!

Sel korral esikolmik järgmine ning ise on nad oma tööde kohta rääikinud järgmist:

👉 Kadrina Keskkooli 3.e klass.
Teemaks ülejäägi vabalt ja eesmärgiks oli välja mõelda plaan, kuidas vähendada ülejääkide tekkimist ning leida võimalusi olemasolevate toiduainete/toitude kasutamiseks. Meie kodutöö valmis distantsõppe perioodil. Kuna iga päev poes käia ei ole turvaline, siis õppisime olema loovad. Valmistasime ise või koos perega maitsvaid toite, sest valmistoitu osta ei oleks olnud mõistlik. Tegime oma kodudes inventuuri – uurisime, millised toiduained on kappides, kui kaua need säilivad ja mida nendega saaks teha. Kindlasti oleme viimaste kuude jooksul oluliselt vähem toitu raisanud. Selle asemel proovime ülejääkidele hoopis rakendust leida – uus toit, sügavkülma panek, komposteerimine, naabrile annetamine või koduloomadele andmine. Pealegi on koos perega süüa teha päris tore! Siit näed ka laste koostatud retseptiraamatut “Tühi kõht on kõige parem kokk”.

👉 Tondi põhikooli LÕ.
Teemaks oli reostuse vabalt ja eesmärk oli iseendi seas kasvatada tähelepanelikkust pisiprügi mahakukkumise suhtes. Igaüks meist pidi läbi proovima kui lihtne või raske on koristada vaid 2×2 ruutmeetri suurust maalappi. Põnevust oli ka, kes mida leidis? Vaata ka tegemisest valminud videot.

👉 Vastseliina Gümnaasiumi 2.b.
Teemaks valiti elektri vabam elu. Õpiti tundma koduseid elektriseadmeid ja eristama elektrit kasutavaid seadmeid mitte kasutavatest seadmetest. Kirjutati etteantud teemal jutukesi ja mõeldi, mida teha siis, kui elektrit ei ole ja lapsed õppisid seda vormistama arvutis. Analüüsiti oma elektri kasutamise harjumusi ning igaüks sai välja mõelda 5 kõige olulisemat viisi, kuidas saaks elektrit säästa. Projekti kaasati ka vanemad, et ka nemad mõtleksid oma elektri tarbimise peale. Tulemuseks oli kogumik “Elekter meie eludes”.

Teine fookus VESI

Igal võistkonnal tuli valida üks järgnevatest kodutöödest:

  • Kodu puhtaks keemia vabalt! Valmistada ise puhastusvahendeid ja teha võrdluseks puhastusi keemia vs isetehtud vahenditega.
  • Jälgida kui palju ühekordselt kasutatavat plasti tegelikult igapäevaselt märkamatult kasutatakse. Leida alternatiive ühekordsele plastikule.
  • Tarbida vähem vett ja jälgida oma tegevusi, mis on seoses veega.
  • Vannitoas ja wc-s on reostus ja vee üle tarbimine väga kerge tekkima. Märgata vannitoas toimuvat ning anda endast parim, et ka seal oleks veetarbimine kontrolli all. Kodutööks oli kirjeldada tegevusi, mis sai tehtud ja mis tulemus oli ning mis on tegevuse järeldus.
  • Igal fookuse raames on alati ka üks vaba teema ning sel korral oli selleks märgata kiusamist, seda takistada ning kindlasti ka mitte ise kiusata!

Kokku esitati 40 kodutööd, kus osales rohkem kui 500 eestimaalast ning rahvahääletusel koguti kokku 3629 häält.

Selle korra esikolmik on:


👉 Vastseliina Gümnaasiumi 2.b, kodutöö teemaks keemia vabalt, mille raames pandi ka kokku “Puhastusnippide kogumik”.

Eesmärkideks oli, et õpilane: 

  • teadvustaks igapäevaelus kasutatavate vahendite olulisust koristamisel;
  • viib läbi katse ja võrdleb ning analüüsib tulemusi;
  • õpib viise, kuidas keemiavabalt elada;
  • teadvustaks looduse reostamise ohte.

“Õppisime märkama erinevusi ja neid analüüsima. Saime teada erinevaid viise, kuidas kodu puhastada ja seda praktiliselt proovida. Lisaks õppisime tööd arvutis vormistama. Ja selle kõige juures sai teha koostööd oma perega.”

👉  Kohtla-Järve Sipelgad, kodutöö teemaks keemia vabalt. Nende töö osutus ka rahvahääletuse lemmikuks!

Ise nad on oma kodutöö kohta öelnud, nii: “Me valise selle teema, kuna meie lastele meeldib katsetada. Kasutame igapäevaselt väga palju keemilisi aineid, mis on ohtlikud nii inimestele kui ka loodusele. Proovisime kasutada erinevaid keemiavabu ja odavamaid vahendeid. Lapsed said kodukarantiinis katsetada erinevaid võtteid koos vanematega. Lapsed proovisid puhastada nõusid, pliiti ja aknaid söögisoodaga, sidruniga ja äädikaga. Tegevuse eesmärk oli lastele alternatiivsete puhastusvahendite tutvustamine. Samuti lapse ja lapsevanema koostöö ühise eesmärgi nimel. Tegevuse käigus õppisid lapsed kasutama erinevaid käepäraseid vahendeid pindade puhastamiseks ja avastasid maailma läbi mängu.”


👉 Kadrina Keskkooli 3.e klass, kodutöö teemaks ühekordse plasti vabalt. Nende kodutööst teostatud klippi saad vaadata SIIT.

Nende tiimi eesmärk oli muuta iseenda ja pereliikmete tarbimisharjumusi. Mida me tegime?

  • Käisime ise ja saatsime emad-isad poodi riidest poekotiga, et kilekotid jääks ostmata.
  • Panime puuviljad ja juurviljad riidest kotti ning jätsime poodi ühekordsed kilekotid.
  • Jõime koolis ja kodus kraanivett. Kooli puhvetist püüdsime magusaid plastikpudelites jooke mitte osta. Nii hoidsime oluliselt kokku ka enda taskuraha.
  • Kasutasime klassis joomiseks kodust kaasa toodud kruuse.
  • Hoidsime silma peal ka emadel-isadel. Panime neile tööle kaasa termokruusid, et nad ei kasutaks pidevalt ühekordseid plastmasstopse.
  • Sorteerisime usinalt prügi – prügikastist jäid välja plastmassist karbid ja suured kilekotid. Tegime need puhtaks ning taaskasutasime koduses majapidamises.
  • Uurisime kodudes külmkappide sisu ja avastasime, et mõistlik oleks taaskasutada juba olemasolevaid plastmassist karpe, mitte osta neid spetsiaalselt poest.
  • Võtsime prügikottidena kasutusele olemasolevad plastikust kilekotid. Nii ei pidanud emad-isad tükk aega eraldi prügikotte poest ostma.

“Õppisime selle ülesande juures seda, et plastikut vähendada ei olegi nii keeruline kui alguses paistab. Muutused saavad alguse viitsimisest. Meid üllatas väga, kui palju plastikut meie koduses leidub ning kui lihtne on seda kogust vähendada. Riidest kott, oma joogipudel, päris joogikruus – need on võimalused teha esimene samm. Meie soovime olla hoolivamad looduse suhtes!”

Esimene fookus TARBIMINE

Igal võistkonnal tuli valida üks järgnevatest kodutöödest, mille sisuks oli:

  • Pöörata rohkem tähelepanu küünlale ja tema ümbrisele ning kuidas küünlaid põletades tekitada vähem jäätmeid. Kodutööks on välja mõelda ja teostada küünlaümbrise vaba küünal või õlilamp.
  • Vähendada kilekottide kasutamist ja nende sattumist loodusesse. Kodutööks on valmistada alternatiiv kilekotile, et saaks elada kilekoti vabamalt.
  • Anda vanale asjale uus väärtus või teha läbi väikse muutuse vanast uus. Kodutööks on asjade uueks töötlemine läbi taaskasutse, näiteks riiete, plastiku või paberi. Soovimatute asjade kinkimine neile, kes neid vajavad, Sinu vana on kellegi teise uus.
  • Leida võimalus asjade ümbertöötlemisele, näiteks rõivaste mitte vistkamine olmeprügisse, koguda kokku kõik, mida ei oska taaskasutada ning viia ümbertöötlemisele. Osaleda töötubades, kus pakutakse ümbertöötlemisvõimalusi.
  • Vaba teema – emotsiooni vabalt. Enne kui ostad, mõtle hoolega, kas päriselt ka vajad seda või on mõni alternatiiv. 2=1, ostad ühe uue asja ja leiad otstarbe kahele vanale (annad ära, teed otstarbe ümber jne).

Kokku esitati 51 kodutööd, pea 1000 eestimaalase poolt ning rahvahääletusel koguti kokku 4429 häält.

Koondarvestuses tuli esikolmikusse:

👉 Tondi põhikooli LÕ, kodutöö teemaks kilekoti vabalt ja tööks “Kotipunkt koolimajas”. Ise nad on oma kodutöö kohta öelnud, nii: “Õppisime kilekottide puhtust ja taaskasutatavust hindama, harjutasime kotte kokku voltima nii, et seda oleks esteetiline ka teistel kasutada ja üldises plaanis juurutasime head harjumust!”

👉 Kadrina Keskkooli 3.e, kodutöö teemaks taaskasutus ja tööks “Asjadele uus elu”. Ise nad on oma kodutöö kohta öelnud, nii: “Saime projekti käigus oluliselt targemaks. 1. Saime teada, et väga palju erinevaid materjale saab taaskasutada. 2. Valmistasime praktilisi esemeid, millest on meile endale kasu. 3. Õppisime säästlikult uusi esemeid valmistamaja nutikalt asju taaskasutama. 4. Leiutasime huvitavaid lahendusi. 5. Õppisime disainima riideid, jalanõusid ja erinevaid tarbeesemeid. 6. Tänu vanematele koolikaaslastele oskame nüüd mõelda sellele, mis materjalist asju me endale koju soetame ning kui kaua võtab looduses aega nende lagunemine.”

👉 Kohtla-Järve Sipelgad, kodutöö teemaks samuti kilekoti vabalt ja tööks “T-särkidest poekott”. Ise nad on oma kodutöö kohta öelnud, nii: “Tegevuste käigus õppisid lapsed lähenema loovalt probleemi lahendamisele ning panustama igaüks natuke ühise suurema eesmärgi nimel.”

HINDAMINE JA PUNKTIDE KUJUNEMINE

Hindamisel läheb arvesse:

  • kampaanias osalemine ja kodutöö esitamine, 1 punkt
  • esitlemisvormi korrektne täitmine, 1 punkt
  • kodutöö õigeaegne esitamine, 1 punkt
  • lisaks vaba teema käsitlemine, 1 punkt
  • rahvahääletus, 1-3 punkti
  • žürii hääletus, 1-3 punkti

Kõik punktid liidetakse omavahel kokku ning selle tulemusel tekib võistkondade pingerida. Maksimaalselt on ühe fookuse kodutöö eest võimalik saada 10 punkti.

1.– 20. mai toimus eraldi kodutööde esitamise voor, kõigile kodutöödele, mis hilise registreerimise või muu põhjus tõttu jäid varasemalt esitamata. Arvesse läksid vaid pooled kogutud punktidest.

Liitu uudiskirjaga
Kampaania korraldaja
Kampaania rahastaja